donderdag 7 december 2017

Rouw is rauw

Een man of vrouw die zijn/haar partner verliest, is een weduwnaar of weduwe. Wat gek dat er geen woord bestaat voor een ouder die een kind verloren heeft. Wat ben ik? Immens verdrietig (understatement), geamputeerd, een deel van mij is weg. Maar het lijkt of mijn rouw niet meetelt, er is niet eens woord voor. Ik voel me in stilte lijden.

Ik vertel mijzelf dat je bent overleden, lieve Art, al een aantal maanden, maar nu pas komt de lading van deze woorden binnen.
Ik zeg mijzelf dat je bent overleden en voel de misselijkmakende beklemming hiervan. Er is geen uitweg of oplossing, het is gewoon zo. Hoe gruwelijk ook, ik heb er maar mee te dealen.
Je jas aan de kapstok helpt niet meer. Ook je stoel aan tafel niet. Je bent er niet meer. Overleden, dood, weg.
En ik voel een helse pijn – een stuk van mijn hart is er hardhandig vanaf gescheurd.

2 opmerkingen:

  1. Het is een onvoorstelbaar groot verlies Mariëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het verlies is te groot voor woorden...... Zo'n mooi kind jullie zoon .... Heb ook geen antwoord op de waarom vraag.. Want een waarom is hier niet voor..

    Sterkte.. En dat is een heel slap woord in deze situatie

    BeantwoordenVerwijderen